Sigorta Haftası nedinleyi düzenlenen etkinlik kapsamında Bloomberg HT’nin sorularını yanıtlayan Sigortacalık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) Başkanı Mehmet Akif Eroğlu, Bireysel Emeklilik Sistemi’ndeki (BES) tasarrufların teminat gösterilerek tüketici kredisi çekilebileceğini belirtti.
Finansal nedenle BES’ten çıkmak isteyenlerin Temlik Fonu’nu kullanabileceğini dile getiren Eroğul, beş yıl sistemde kalanların, tasarruflarının yarısını çekebileceğinin altını çizdi.
BES’teki kısmi çekiliş hakkı uygulamasının bu hafta yayınlanmasını beklediklerini açıklayan Eroğlu, çekiş hakkının her gereksinim için bir kez kullanılabileceğine dikkat çekti.
Trafik sigortalarına ilişkin olarak, trafik sigortasında serbest tarfiye geçmek istediklerini ifade eden Eroğlu, öncelikle riskli sürücünan rehabilite edilmesi gerektiğini belirtti.
İşveren katkılı tamamlayıcı emeklilik sistemi dizayn edildi
Tamamlayıcı emeklilik sistemi otomotik katılım sistemine dönüştürmek istediklerinin altını çizen Eroğlu, işveren katkılı tamamlayıcı emeklilik sistemi dizayn ettiklerini aktararak, “Konuyu bakanlıkla istişare ediyoruz” dedi.
SEDDK Başkanı Eroğlu’nunu Bloomberg HT’nin sorularına verdiği yanıtlar özetle şöyle;
BES bizde 2003 yılında başladı. Oldukça başarılı bir uygulama. Şu anda 650 milyarlık bir fon büyüklüğüne geldi otomatik katılım ile beraber, yaklaşık 16 milyon katılımcıya ulaştık.
BES’te şunu görüyoruz, kişiler finansal ihtiyacı olduğu zaman parayı kısmen çekemediği için sistemden komple çıkmak durumunda kalıyorlar bu durumda da devlet katkılarını bırakıyorlar, ve önemli bir sistemden faydalanamıyorlar. Bunu çözmek adına kısmi çekiş uygulaması kanunu çıktı ve şimdi ikinci düzenlemeyi hazırladık. Bu hafta Resmi Gazete’de yayınlanmasını bekliyoruz.
Bu neyi getiriyor? Evlilik, eğitim, ilk konut alımında birikimlerinin beş yıl sistemde kalmışsa yüzde 50’sini çekebilecek. Devlet katkısıyla beraber sistemden çıkabilecekler, devlet katkılarını alacaklar ve finansman için önemli bir avantaja sahip olacaklar.
Bunun için koşul belli başlı, buna bir de mücbir sebepleri ekleyebiliriz, olağanüstü afet vesaire durumlarını. 5 yıl sistemde kalıp bu durumlar olduğunda yüzde 50’sini çekebilecekler.
Eğer bir finansal ihtiyaçtan dolayı çekmek durumunda kalırlarsa temlik fon dediğimiz uygulamayı getirdik. Onun da ikinci düzenlemeleri devam ediyor. Yıl sonunda başlayacak o da. O da şunu getiriyor, şimdi eğer siz belli mücbir sebepler değil de bir finansal ihtiyaçtan dolayı paraya ihtiyacınız varsa BES’teki paranızı teminat göstereceksiniz banka sistemine, gidip bankadan uygun koşullarda tüketici kredisi çekebileceksiniz. Çünkü genelde finansal açıdan zorda olanlar aslında tüketici kredisi çekemiyorlar. Karşılığında bir fon olunca bankacılık sistemi çok hızlı çok rahat bir şekilde kredi verebileceği için onu da çözmüş olacağız. İkili bir sistemle vatandasımızın tüm finansal ihtiyacını BES’teki fonlarla desteklemiş olacağız.
“Salı günü yayımlanmasını bekliyoruz”
Kısmi çekiş kararının Salı günü yayınlanmasını bekliyoruz. Teminat gösterme meselesi de mevzuatımız hazır, sadece onun için özel bir fon kurulması gerekiyor. Her iki uygulama da 1 Ocak 2024’ten sonra başlayacak.
Her ihtiyaç için bir defa kullanılabilecek. Evde bir defa, evlilikte bir defa, eğitimde bir defa. Her olanak bir defa kullanılabilir.
Sigorta kanununu revize ediyoruz, çağın ihtiyaçlarına yönelik. Bizim bir güvence hesabımız var onu biraz daha güçlendirmek istiyoruz.
Sigortacı takip sisteminde bazı yaşadığımız sorunlar var, kanun maddesi değişikliği gerekiyor. Sigorta kanununda özellikle dijitalleşmenin de önünü açıyoruz ikinci düzenlemelerle beraber. Biraz daha sektörümüzün mali bünyesini koruyacak, biraz daha sürdürülebilir kârlılığı sağlayacak düzenlemeler.
Trafik platformunu kurduk, mevzuat altyapımız hazır
Trafik poliçesi 30 milyon kişiyi ilgilendirir ve zorunlu olduğu için burada tabi çok riskli sürücüler de var iyi sürücüler de var. Sigorta sektörü bunları fiyatlarken iyi sürücü kötü sürücü arasındaki farkı çok koyamıyor. Çünkü biz bir taban tarife getirdik. Taban tarife olduğu ve serbest tarife olmadığı için kötü sürücüye istediği fiyatı yansıtamıyor sigorta sektörü. Bu yüzden de bazı çok riskli sürücülere poliçe vermekten imtina ediyor. Yani poliçe satmak zorunlu olduğu için poliçe sürecini zorlaştırıyor.
O yüzden biz SEDDK olarak trafik platformunu kurduk. Mevzuat altyapımız hazır. Devreye İstanbul’da pilot uygulamaya alacağız. Bu hangi basamak, tüm basamaklar olabilir. Buradaki olay şu, eğer bir sigortalı trafik poliçesine ulaşmakta zorluk yaşıyorsa süreç çok uzadıysa, trafik platformunda acentelerimiz bunu atabilecek ve buradaki poliçenin maliyeti tüm sektöre yayılacak. Bu yüzden çok iyi bir uygulama ve vatandaşın mağduriyetini giderecek ve sektörümüzün repütasyon riskini azaltacak bir uygulama. Her basamakta olabilir ama genelde trafik sorunu dördüncü basamakta oluyor. İlk defa trafiğe girenlerde oluyor. Çok riskli sürücülerde zaten havuz var.
Serbest tarifeye geçmek istiyoruz, taban tarifeyi kaldırmak istiyoruz ama bunun için öncelikle çok riskli sürücüleri rehabilite etmemiz lazım. Bazı trafik canavarları dediğimiz, yılda beş altı defa kaza yapan kişiler var, kurallara bilerek uymuyorlar. Bunları psikoteknik testlerle eğitimlerle hatta ehliyetlerinin belirli süre askıya alınmasıyla rehabilite etme önerilerimizi iç işleri bakanlığımızla paylaşacağız ve iyi sürücüye de iyi fiyat vereceğiz.
Bir de kişi temelli projeye geçiyoruz. Artık arabayı takip etmeyecek trafik polisi, kişileri takip edecek. Hasar yapan kişinin kendi kaydı oluşacak. Ticari sürücüler için hasar sicil aydını çıkardık, artık bir otobüs işletmesi şoför kiraladığında trafik canavarı mı yoksa iyi bir sürücü mü görebilecek böylece canlarımızı düzgün sürücülere emanet edeceğiz. Tüm bunları bitirdiğimizde de serbest tarifeye geçeceğiz.